بر اساس آمارهای منتشره در فرانسه میزان کاربران اینترنتی در این کشور بالغ بر ۱۷ میلیون نفر می باشد. از طرفی هر فرانسوی در سال میلادی گذشته به طور میانگین یک ساعت از وقت خود را تنها در اینستاگرام صرف کرده است. صاحبان صنایع فرهنگی با توجه به این میزان اشتیاق فرانسویان تلاش دارند در این حوزه فضای مجازی حضور پر رنگ تری داشته باشند.
نتایج برخی مطالعاتی که در همین زمینه صورت گرفته حاکی است که یک سوم کاربران اینترنتی (تقریبا ۳۴ درصد) می گویند نسبت به برخی از حساب کاربران با فالوورهای بالا توجه نشان داده اند. بر أساس همین بررسی ها ۷۵ درصد فالوورهایی که برخی حساب های کاربران فعال یا شخصیت های مورد نظر خود را دنبال می کنند نیز می گویند به تبع تبلیغاتی که این چهره ها در صفحات خود منتشر کرده اند، اقدام به خرید محصولات پیشنهادی کرده اند.
نتایج همین بررسی های صورت گرفته آن ها را متقاعد ساخته است که نقش و کارکرد برخی از این چهره ها مانند کارکرد توصیه های دوستانه یا خانوادگی در خرید است. این در شرایطی است که دست کم در فرانسه ۶۰ درصد مصرف کنندگان معتقدند این توصیه های دوستانه از تبلیغات صرف تجاری قابل اتکا و اعتمادتر است.
موضوع تبلیغ محصولات توسط این چهره های فضای مجازی تنها مساله اخذ کمیسیون روی فروش نیست، بلکه تا حدی چهره آن ها را به نوع محصول و کیفیت آن گره می زند. شرکت های خلاق یا فعال در حوزه صنایع فرهنگی نیز با آگاهی از این موضوع بر آن شده اند از این فرصت استفاده کرده و در اینستاگرام به معرفی محصولات خود بپردازند. در همین ارتباط صنایع کتاب با راه اندازی "بوک تیوب" (به تاسی از یوتیوب) یا "بوکستاگرام" (به تقلید از اینستاگرام) پلات فرم هایی را در فضای مجازی ایجاد کردند و می کوشند از طریق ایجاد یک شبکه تاثیر گذار بر مخاطبین خود تاثیر مثبت گذارند.
بوکستاگرام که از تلفیق واژه "بوک" و "اینتساگرام" حاصل شده ابتدا تنها به معرفی کتاب های مورد نظر در فضای مجازی می پرداخت. اما امروز خود به یک جامعه مخاطبین مرکب از هزاران نفر در سراسر جهان مبدل شده که در آن تصاویر و نقدهای کتب بین اعضا مبادله می شود. ناشران و مراکز انتشاراتی نیز با درک این موضوع تلاش دارند از طریق این نوع حساب ها در حوزه مجازی آثار خود را به طرز موثرتری عرضه کنند.
نظر شما